A fideszes törvény-tervezet minimum 4, de akár 25 milliárdos támogatásról is szól. A vagyonkezelői jog a nemzeti park igazgatóságoktól történő elvonása ismét azt jelenti, hogy a termőföldből származó jövedelmet pártkatonáknak adják, de ezúttal –„járulékos kárként” – egyben összeomlasztja a természetvédelemi intézményrendszert, és veszélyezteti magukat a területeket és a természeti értékeket is.
Tegyük egyértelművé, hogy mi is a tét, amikor „az állami földvagyon kezelésével összefüggő egyes törvények módosításáról” című törvényjavaslatról beszélünk. A Fazekas Sándor vezette földművelésügyi tárca alapvetően változtatná meg a nemzeti park igazgatóságok vagyonkezelésében lévő, természeti értékeik miatt védett természeti területek helyzetét. A jogszabálytervezet célja, hogy az állam tulajdonában lévő termőföldeknek minél nagyobb része kerüljön át a Nemzeti Földalapba (NFA). A kormányoldal egységes termőföld-nyilvántartásról és egységesebb kezelési gyakorlatról, a tulajdonosi jogok átláthatóbb kezeléséről beszél, míg az ellenzék földmutyiról és szétvert természetvédelemről. Tiltakozott a jövő nemzedékek képviseletét ellátó szószóló, az Országos Környezetvédelmi Tanács és Fenntartható Fejlődés Tanácsa, felemelték szavukat a civil szervezetek tucatjai és a tudományos élet képviselői.
De mi is a probléma"
Mi az, amit a minisztérium és a kormány nem akar meghallani" Hogyan
lesz a vagyongazdálkodásból rablás, a rablásból természetpusztítás" Az
állam a tulajdonában álló termőföldeket különböző tulajdonosi jogokat
gyakorló vagyonkezelő szervezeteken keresztül kezeli, hasznosítja. Az
állami erdők túlnyomó többségét 22 állami tulajdonban lévő erdészet
kezeli, az árvízvédelem szempontjából szükséges területeket a vízügy, a
honvédségi gyakorlatozáshoz használt területeket (pl. lőtereket) a
honvédség.
A védett területeken a termőföldek egy része esetében ezt a feladatot
tíz nemzeti park igazgatóság látja el. Ezenkívül az NFA közvetlenül is
gyakorol tulajdonosi jogokat, ám az elmúlt évek gyakorlata arra mutatott
rá, hogy ezt sajnos erőteljes politikai irányítással valósította meg,
bizonyos kormányzati érdekkörök megrendelései szerint. Erről szólnak dr.
Ángyán József egyetemi tanár, az FM korábbi politikai államtitkárának
jelentései, a több részletben kidolgozott „Ángyán-jelentések”, amelyek
alátámasztott tényszerűsége is alapja az ellenzéki félelmeknek.
Ezek
megalapozottságáról már mindenki tudhat, aki a „termőföldmutyi”
kifejezéssel találkozott. A most tárgyalt jogszabálytervezet azonban
nemcsak arról szól, hogy a nemzeti park igazgatóságoktól elveszik a
vagyonkezelési jogokat, hanem arról is, hogy az állam által
természetvédelmi céllal vásárolt területeket a sokszorosan lejáratódott
NFA fogja haszonbérbe adni. Ezeknek a területeknek egy részét maguk a
nemzeti park igazgatóságok is haszonbérbe adták azoknak a legeltető
állattartást folytató gazdálkodóknak, akik állatállományuk segítségével
vettek részt a területek kezelésében.
A törvény-tervezet tehát arról a minimum 4, de akár 25 milliárdos
támogatásról is szól, amelynek kormányközeli, de sok esetben korábban
mezőgazdasággal sosem foglalkozókhoz történő átcsoportosítására egyesek
most lehetőséget látnak.
A tét tehát az, hogy kaparintja meg az NFA a rendelkezést sok-sok pénz
felett. Az elmúlt 5 év sem volt más, mint az azt megelőző 20, amely
arról szólt: hogy lehet a közösből minél többet megszerezni kormányhoz közel állóknak. De most ennek a „bulinak” van egy szomorú mellékhatása: a természetvédelem romba döntése.
Ma már civilizált állam nem működik természetvédelem nélkül. A természetvédelem természeti erőforrások védelme, azok ökológiai regenerációs képességének megőrzése, a védelemre érdemes életközösségek megőrzése, globálisan és lokálisan ritkuló állat- és növényfajok védelme, eltűnő táji elemek fenntartása egyben – jó néhány egyéb más közügy mellett. Ennek a természetvédelemnek (a mára már nagyjából szétvert, szétzilált, megosztott zöldmozgalom mellett) a hazai intézményrendszerben az utolsó végvárrendszerét képezik a nemzeti park igazgatóságok.
Őrségi Nemzeti Park avatás 2002 március Markovics Tibor igazgató és Orbán ViktorHazánk
tíz nemzeti park igazgatósága a természetvédelemért felelős
intézményrendszerként látja el a védett és fokozottan védett fajok és
életközösségek megőrzése érdekében szükséges szakmai feladatokat. A
nemzeti park igazgatóságok illetékességi területe lefedi az ország
teljes területét, míg maguk a nemzeti parkok – földrajzilag konkrétan
jól körülhatárolhatóan – a védett területek legmagasabb szintjeit
jelentik. Az igazgatóságok ellátják egyúttal tájvédelmi körzetek és
természetvédelmi területek őrzését, bemutatását, kezelését is. Ezen
védett területek együttesen az ország területének nagyjából 10
százalékát teszik ki, amit kiegészítenek – ezt a kiterjedést közel
megduplázva – az Európai Unió Madárvédelmi és Élőhelyvédelmi Irányelvei
által létrehozott Natura 2000 területek. A védett területeknek közel
harmada magánkézben van, míg kétharmaduk állami tulajdon.
Az elmúlt évtizedekben bebizonyosodott, hogy a természetvédelmi feladatok sikeres megvalósítása leginkább ott történik meg, ahol a nemzeti park igazgatóság a tulajdonosi jogok gyakorlója.
Ezen védett állami tulajdonban álló területek egy részét a nemzeti park igazgatóságok maguk kezelték, egy másik részét pedig részletesen szabályozott keretek között helybeli gazdálkodóknak haszonbérbe adták. Mindkét esetben biztosították azonban azt, hogy a természetvédelemmel összeegyeztethető, annak céljait segítő tájhasználat valósuljon meg. A vagyonkezelői jog a nemzeti park igazgatóságoktól történő elvonása ismét azt jelenti, hogy a termőföldből származó jövedelmet pártkatonáknak adják, de ezúttal –„járulékos kárként” – egyben összeomlasztja a természetvédelemi intézményrendszert, és veszélyezteti magukat a területeket és a természeti értékeket is.
A nemzeti park igazgatóságok nemcsak a természeti értékőrzéssel
foglalkoznak, hanem szervezői és megvalósítói az ökoturizmusnak is. Az
igazgatóságok emellett a fejlesztések motorjaivá váltak, az utóbbi
évtizedben sok tízmilliárd forint uniós forrást felhasználva segítették
egy-egy térség fejlődését. Területeik NFA-ba történő – minden szakmai
érvet nélkülöző – beolvasztása e képességeiket is veszélyezteti.
Szabad ezt hagyni...
Sallai R. Benedek, az Országgyűlés fenntartható fejlődés bizottságának LMP-s elnöke
© 2013 Kié legyen a föld?