Az Alkotmánybíróság a hathetes ítélkezési szünet előtt két
mulasztásban megnyilvánuló alaptörvény-ellenességet állapított meg: a
Polgári perrendtartás hiányosságát december 1-jéig, míg a földtörvényét
december 31-ig kell az Országgyűlésnek orvosolnia.
Nyári ítélkezési szünet
Az Ab a szervezet ügyrendjének 12. §-a alapján július 20-ától augusztus 28-áig ítélkezési szünetet tart. A szünet időtartama az 55. § (4) bekezdés alapján az ügyrendben meghatározott határidőkbe nem számít bele. Nem érinti ugyanakkor a szünet az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvényben megállapított – így az alkotmányjogi panasz benyújtására nyitva álló – határidőket.
A teljes ülés júliusi határozatai
Nem volt alaptörvény-ellenes a telekadó – 3142/2015. (VII. 24.) AB határozat
Az Ab elutasította Solymár Nagyközség Önkormányzata
képviselő-testületének a telekadóról szóló 19/2010. (XII. 14.)
önkormányzati rendelete 2011. január 1. és 2012. december 31. között
hatályban volt 4. § (1) bekezdése alaptörvény-ellenességének
megállapítására irányuló alkotmányjogi panaszt. A rendelet 150 Ft/m2/év
telekadó-fizetési kötelezettséget írt elő a nagyközség közigazgatási
területén található, építménnyel nem rendelkező telkek helyben
lakóhellyel nem rendelkező tulajdonosainak. Az indítványozót 2011-ben
156 900 forint telekadó megfizetésére kötelezték, és az ügyben
benyújtott keresetét elutasította a bíróság. Az Ab szerint az
önkormányzatot az állandó lakóhellyel rendelkező lakosai után megillette
a személyi jövedelemadóból származó bevétel egy része, és további
normatív támogatásra is jogosult volt. Ezzel szemben a helyben
lakóhellyel nem rendelkező magánszemélyek a kötelezően ellátandó
önkormányzati feladatok finanszírozásához közvetve sem járultak hozzá. A
határozathoz Stumpf István párhuzamos indokolást, Czine Ágnes, Kiss László, Pokol Béla és Salamon László különvéleményt csatolt. (Előadó alkotmánybíró: Szívós Mária)
Értelmezés jogszabályi szinten – 3143/2015. (VII. 24.) AB határozat
Az Ab elutasította a Kúriának a pénzügyi intézmények fogyasztói
kölcsönszerződéseire vonatkozó jogegységi határozatával kapcsolatos
egyes kérdések rendezéséről szóló 2014. évi XXXVIII. törvény
1. § (1a) bekezdése, illetve a 8. § (1) bekezdés c) pontja
alaptörvény-ellenességének megállapítására irányuló alkotmányjogi
panaszt. Az indítványozó pénzügyi intézmény kifejtette, hogy a törvény
hosszabb ideje létrejött, bizonyos esetekben már le is zárt szerződéses
jogviszonyok tekintetében nyilvánít semmissé olyan kikötéseket, amelyek a
felek kölcsönös megállapodásán alapultak. Az Ab szerint viszont a
törvényalkotó nem alkotott visszamenőleg új anyagi jogszabályt, hanem az
érintett időszakban mindig is hatályban volt anyagi jogszabálynak az
európai és a magyar bírósági gyakorlat által kidolgozott értelmezését
emelte jogszabályi szintre. A határozathoz Czine Ágnes, Kiss László és Lévay Miklós különvéleményt csatolt. (Előadó alkotmánybíró: Lenkovics Barnabás)
Meg nem alkotott szabályok – 25/2015. (VII. 21.) AB határozat
Az Ab megállapította, hogy alaptörvény-ellenes helyzet áll fenn
annak következtében, hogy a törvényalkotó a mező- és erdőgazdasági
földek forgalmáról szóló 2013. évi CXXII. törvénnyel összefüggő egyes
rendelkezésekről és átmeneti szabályokról szóló 2013. évi CCXII. törvény
108. §-a alapján megszűnt haszonélvezeti, illetve használati jogokhoz
kapcsolódóan nem alkotta meg a kivételes, a szerződő felek közötti
elszámolás során nem érvényesíthető, de érvényes szerződésekkel
összefüggő vagyoni hátrányok kiegyenlítését lehetővé tevő szabályokat. A
testület felhívta az Országgyűlést, hogy 2015. december 1-jéig
szüntesse meg az alaptörvény-ellenes mulasztást. A határozathoz Salamon László párhuzamos indokolást, Czine Ágnes, Dienes-Oehm Egon, Kiss László, Lévay Miklós és Sulyok Tamás különvéleményt csatolt. (Előadó alkotmánybíró: Varga Zs. András)
Hiányos a Polgári perrendtartás – 26/2015. (VII. 21.) AB határozat
Az Ab hivatalból eljárva megállapította, hogy az Országgyűlés
mulasztásban megnyilvánuló alaptörvény-ellenességet idézett elő, mivel
nem rendelkezett arról, hogy a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény
(Pp.) 155/A. §-ában szabályozott előzetes döntéshozatali eljárás
kezdeményezésére irányuló kérelem elutasítása tárgyában a bíróságnak
döntenie kell és azt legkésőbb az ügydöntő határozatban köteles
megindokolni. A testület felhívta a parlamentet, hogy jogalkotási
feladatának 2015. december 31-ig tegyen eleget.
Az Ab a konkrét bírói döntés alaptörvény-ellenességének
megállapítására irányuló indítványt elutasította, hivatalból eljárva
azonban észlelte, hogy a Pp. szabályai alapján a bíróság a kezdeményezés
elutasítása tárgyában nem köteles alakszerű és indokolt döntést hozni,
márpedig ez az előzetes döntéshozatali eljárást kezdeményező fél
tisztességes eljáráshoz való jogának sérelmével jár. A határozathoz Czine Ágnes párhuzamos indokolást, Dienes-Oehm Egon, Salamon László és Sulyok Tamás különvéleményt csatolt. (Előadó alkotmánybíró: Juhász Imre)
Alaptörvény-ellenes kötőjel – 27/2015. (VII. 21.) AB határozat
Az Ab megállapította, hogy a 2014. június 30-ig hatályban volt,
az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről szóló
1982. évi 17. tvr. 27/A. § (2) bekezdés második mondata, valamint 30. §
(3) bekezdésének „a kéttagú születési családi név és” szövegrésze
alaptörvény-ellenes volt. A testület azt is megállapította, hogy a 2014.
június 30-ig hatályban volt, az anyakönyvekről, a házasságkötési
eljárásról és a névviselésről szóló 1982. évi 17. tvr. 27/A. § (2)
bekezdés második mondata, valamint 30. § (3) bekezdésének „a kéttagú
születési családi név és” szövegrésze a Közigazgatási és Munkaügyi
Bíróság előtt folyamatban lévő 9.K.32.048/2014/13. számú ügyben nem
alkalmazható. Az Ab szerint a jogalkotó hozta létre azt a helyzetet,
hogy egy olyan családi nevet, amelyet az adott családban a felmenők
kötőjel nélkül használtak, kötőjellel kellett anyakönyvezni. A testület
szerint nincs olyan alkotmányosan elfogadható cél, amely miatt ez a
korlátozás szükségesnek minősíthető. A határozathoz Czine Ágnes, Lenkovics Barnabás, Pokol Béla és Varga Zs. András párhuzamos indokolást csatolt. (Előadó alkotmánybíró: Dienes-Oehm Egon)
Sérült a vallásszabadsághoz való jog – 3144/2015. (VII. 24.) AB határozat
Az Ab megállapította, hogy a lelkiismereti és vallásszabadság
jogáról, valamint az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek
jogállásáról szóló 2011. évi CCVI. törvény
– 2012. március 1-től 2013. július 31-ig hatályos – 35. § (1) bekezdése
„2012. február 29-éig” szövegrésze, és a 35. § (3) bekezdés b) pont
„nem vagy” szövegrésze alaptörvény-ellenes volt, ezért a Fővárosi
Törvényszék előtt folyamatban lévő 14.Pk.60.070/2011. számú ügyben nem
alkalmazható. Az Ab szerint a törvény támadott szabályozása a korábban
egyházként nyilvántartásba vett vallási szervezeteknek nem biztosított
megfelelően hosszú határidőt arra, hogy más jogi formában történő
továbbműködési szándékukról nyilatkozzanak, és a határidő
elmulasztásához a kényszer-végelszámolási eljárás lefolytatásának
jogkövetkezményét kapcsolta. A határozathoz Balsai István, Dienes-Oehm Egon, Salamon László, Sulyok Tamás, Szívós Mária és Varga Zs. András különvéleményt csatolt. (Előadó alkotmánybíró: Stumpf István)
A 1. öttagú tanács határozatai
Változhat az eljáró tanács összetétele – 3145/2015. (VII. 24.) AB határozat
Az Ab tanácsa elutasította a törvényes bíróhoz való jog sérelme kapcsán
az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdésére alapított, a Budapest
Környéki Törvényszék 9.Pf.20.300/2014./7. számú ítélete
alaptörvény-ellenességének megállapítására irányuló alkotmányjogi
panaszt. Az Ab szerint a törvényes bíróhoz való jog alkotmányos elvéből
semmiképpen sem következik az, hogy a bíró személye, vagy az eljáró
tanács összetétele az eljárásra vonatkozó törvényi rendelkezések
betartása mellett ne változhatna az eljárás során. (Előadó
alkotmánybíró: Juhász Imre)
Állami földbirtok-politika – 3146/2015. (VII. 24.) AB határozat
Az Ab tanácsa elutasította a mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló 2013. évi CXXII. törvény
(Fttv.) 40. § (1) bekezdése, 46. §-a, 47. § (1)–(3) bekezdései
alaptörvény-ellenességének megállapítására irányuló alkotmányjogi
panaszt. Az Ab szerint az Fttv. alapvetően kizárja a mezőgazdasági
termelést nem folytató bármely személy – ide értve a jogi személyeket is
– földtulajdon, illetve földhasználati jog szerzését, illetve egy
hektárban maximálja. A szabályozás célja, hogy a termőföld és az erdő
valóban azokhoz jusson el, akik azt hivatásszerűen művelik, és hogy a
termőföld és az erdő tulajdonjogának átruházása során a helyi közösség
érdekeire is tekintettel megvalósulhasson az állami földbirtok-politika.
(Előadó alkotmánybíró: Kiss László)
A 3. öttagú tanács határozata
Eredeti induló kamat – 3147/2015. (VII. 24.) AB határozat
Az Ab tanácsa elutasította az egyes fogyasztói kölcsönszerződések
devizanemének módosulásával és a kamatszabályokkal kapcsolatos kérdések
rendezéséről szóló 2014. évi LXXVII. törvény
2. § (1) bekezdés f) pontja és 10. §-a alaptörvény-ellenességének
megállapítására irányuló alkotmányjogi panaszokat. Az alkotmánybírák
szerint az „eredeti induló kamat” fogalmából nem következik bármely
fennálló szerződés által korábban megállapított induló kamat konkrét
mértékének az utólagos módosítása. Azt is leszögezték, hogy a
végtörlesztés és a forintosítás eltérései miatt nem lehet homogén
csoportként kezelni a két különböző szabályozás által érintetteket.
(Előadó alkotmánybíró: Lenkovics Barnabás)
© 2013 Kié legyen a föld?