A
Borsodi Mezőség Tájvédelmi Körzetben és puffer-területén, a Mezőcsáti
Kistérségben az illetékes Bükki Nemzeti Park Igazgatóság (BNPI) és a helyi
társadalom közel két évtized alatt korrekt, kölcsönösen eredményes
együttműködést alakított ki. A kistérségben erre az együttműködésre alapozva
tudatos vidékfejlesztési program zajlott. E program sikerének is egyik fontos
alapfeltétele volt, hogy a termőföld és az egyéb helyi erőforrások a helyi
közösségek, a helyben lakó gazdálkodó családok kezében és használatában
legyenek. Éppen ezért a vidékfejlesztési tárca vezetése a földbérleti viszonyok
átalakítási folyamatában a térséget kezdetektől "zászlóshajónak" tekintette, ahol példa értékkel tervezte
megkezdeni a visszavett állami földterületek helyi gazdálkodó családokhoz,
helyi közösségekhez juttatását.
Ennek egyik legkomolyabb akadálya éppen az volt, hogy
az állami tulajdonú
területek kezelője, a BNPI 1995-ben az állam és a helyi
közösség szempontjából igen előnytelen, hosszú - 20 éves - futamidejű
haszonbérleti szerződést kötött 4.200 hektárnyi területre a részben olasz
tulajdonosi hátterű Mariano Kft- vel. A társaság a piaci ár töredékéért bérelte a
területet, egy részéért 100 Ft/ha/év bérleti díjat fizetett, a nagyobbik részét
térítés nélkül használta. Emellett a cég a természetvédelmi feladatait sem
látta el, ennek ellenére a területek után csak az utolsó 4 évben összesen több
mint 800 millió Ft támogatáshoz jutott.
A
Magyar Állam mindezek miatt mintegy 10 éven keresztül perben állt a céggel,
amely a jog minden eszközét kihasználta a
bírósági döntés elodázására, és talán az állam sem tett meg mindent jogai érvényesítéséért. A 2010-ban alakult új polgári
kormányzat és a tárca az esetet precedensértékűnek tekintette, és komoly
erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy a területet használó, spekuláns
tőkés társaságtól valamint a hozzá kapcsolódó - nagyrészt átláthatatlan, ám
részleteiben a helyi közösség által jól ismert - gazdasági és politikai
érdekkörtől és hálózatától visszaszerezze, és ígéreteinek megfelelően a helyi
közösségnek visszajuttassa. Az ügyet magam is az ország tényleges rendszerváltó
megújításának, a vidék talpra állításának, a helyi gazdaság és társadalom
megerősítésének mintapéldájaként tartottam számon, és a VM legfelső vezetése is
hosszú időn keresztül így kezelte.
Az
események akkor gyorsultak fel, amikor 2011 júniusában a Legfelsőbb Bíróság
jogerős ítéletében semmisnek nyilvánította a Bükki Nemzeti Park és a Mariano
Kft. között 1995-ben létrejött földbérleti szerződést. A példa értékű ítéletet
követően erőteljes gazdasági és politikai "lobbi-tevékenység"
indult, és a tárcára is komoly nyomás nehezedett, hogy egyezzen meg a
Kft-vel. Ám némi belső feszültség - a
Környezetügyi Államtitkárság megegyezést kezdeményező felvetése - után az az
általam is a leghatározottabban szorgalmazott döntés született, hogy a nyomás
ellenére sem alkudozunk a pervesztes Kft-vel, hanem a visszaszerzett
területeket pályázati úton az arra hosszú ideje váró, helyben lakó, gazdálkodó
családoknak adjuk tartós bérbe.
Az első földbérleti pályázat példának szánt előkészítése
és lebonyolítása érdekében a Vidékfejlesztési Minisztérium vezetése az
alábbi fontosabb intézkedéseket hozta, lépéseket tette.
"
Létrehozott egy
koordinációs bizottságot, melyet a Miniszter megbízása alapján munkatársaimmal
én irányítottam, de abban a kezdetektől aktívan részt vett az Illés Zoltán
által irányított környezetügyi államtitkárság és annak Rácz András által
vezetett természetvédelmet felügyelő helyettes államtitkársága, a Simon Attila
vezette jogi helyettes államtitkárság, a BNPI, az NFA és az MVH vezetése
továbbá Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos is. Kora ősszel - előbb
földügyi miniszteri megbízottként, majd október 22-től kinevezett földügyi
miniszteri biztosként - Szabó Csaba is bekapcsolódott a munkába.
"
A bizottság a BNPI
számára azonnal feladatul szabta, hogy a helyi közösség, az érintett
önkormányzatok és a Borsodi Mezőség Gazdakör Egyesület bevonásával - a törvényi
feltételek és birtokpolitikai irányelveink alapján, a tárca szoros felügyelete
mellett - haladéktalanul dolgozza ki a haszonbérleti pályázat feltételeit. A
helyi lakosság közvetlen bevonását országos minta kísérletének is szántuk,
melynek tapasztalatait az akkor előkészítés alatt álló, ősszel indítani
tervezett, az NFA által koordinált új állami földbérleti pályázati rendszer
kialakításánál is érvényesíteni kívántuk.
"
A 2011. július
18-ával indult intenzív munka során a BNPI vezetése példás gyorsasággal
elkészítette a haszonbérleti pályázati kiírást. Helyi értekezletek keretében
egyeztettek a térség érintett 9 településének önkormányzataival, szakmai
szervezeteivel és gazdálkodóival. Adatbázis alapon pontosították a haszonbérbe
adni tervezett földrészletek körét és térmértékét, a gazdák részére
munkatérképeket készítettek, amelyeken javaslatokat tehettek a pályázati
egységek kialakítására. Az érintett és a környező településeken meghirdették a
földhasználat lehetőségét, és a Gazdakör bevonásával termőföld-igény felmérést
végeztek a helyi gazdálkodó családok körében.
"
A beérkezett
igények előzetes felülvizsgálatát, a "komolynak"
tekinthető gazdálkodói igények kiszűrését a BNPI felkérésére a Gazdakör
végezte. A blokkok, pályázati egységek ezen - helyben jelentkező, szakmailag
indokolt - igények alapján, továbbá egyéb szempontok (pl. a megközelíthetőség,
használhatóság, kút elérhetősége, szárnyék erdők elhelyezkedése, stb.)
helyismerethez kötött, közös mérlegelésével kerültek kialakításra. Végül 54 pályázati
egység került kialakításra, melyeket a Gazdakör által elfogadott, három - kezdő
ill. működő gazdálkodóknak valamint juhtartóknak szóló - pályázati típusba
soroltak.
"
A bírálatban
érvényesíteni tervezett általános szakmai szempontokat és a bírálati rendszer
egészét közösen alakították ki. A nyertesek számának növelése érdekében az
együttes pályázat alkalmazására tettek javaslatot, amely lehetőséget teremt
olyan kisebb gazdálkodók részére is, akik önmagukban nagyobb blokk elnyerésére
nem lettek volna képesek, de ez a megoldás egyben a családi gazdálkodás
keretében induló fiatal gazdáknak is nagyobb biztonságot adhatott volna a
kezdéshez. Fontos közös elvként határozták meg, hogy a felvehető pályázati
csomagok számát 3 db-ban, az egy érdekcsoport által megnyerhető összes terület
térmértékét pedig 200 ha-ban maximálták. Ezek figyelembe vételével a BNPI - a
VM instrukcióinak megfelelően, a települések helyi lakosainak előnyeit
garantáló pontok beépítésével, továbbá a Gazdakör javaslatait és a jogi
kereteket figyelembe véve - elkészítette a bírálati szempontrendszert és
pontozási javaslatot, amit a Gazdakör elfogadott, a miniszteri operatív
bizottság pedig jóváhagyott.
"
Mivel augusztus
18-án jelent meg a földbérleti pályázatok eljárásrendjét szabályozó 161/2011
(VIII. 18.) számú kormányrendelet, ezért az egy hónap alatt - a tárca által
megkíván egyeztetések lebonyolításával, példa értékű gyorsasággal "
előkészített pályázati anyagokat és rendszert össze kellett hangolni a
szeptember 1-től hatályos új jogszabállyal. Ezt a BNPI augusztus 30-ra
elvégezte, a pályázati felhívásokat augusztus 31-én az érintett
önkormányzatokhoz eljuttatta, ahol azok szeptember 1-én kifüggesztésre
kerültek.
"
Az információk
minél szélesebb körű biztosítása érdekében a BNPI vezetése a pályázati
kiírásról szeptember 5-én a Gazdakör elnökségi ülésén, majd szeptember 7-én a
Gazdakör által a Mezőcsáti Művelődési Házban szervezett nyilvános fórumon
részletes tájékoztatást adott. Ezen túl az Igazgatóság ügyfélszolgálatot
alakított ki, ahol fogadták a gazdálkodókat, és számukra a pályázattal
kapcsolatosan szükséges információkat, segítséget megadták.
"
2011. szeptember
15-én a VM kibővített operatív bizottsági ülésén - ahol első alkalommal vett
részt Szabó Csaba, friss földügyi miniszteri megbízott - Duska József, a BNPI
igazgatója a pályáztatás tartalmáról, folyamatáról és annak állásáról részletes
tájékoztatást adott, valamint Budai Gyula kormánybiztosnak, Szabó Csaba
miniszteri biztosnak továbbá nekem a teljes anyagot átadta. Szakmai vagy
politikai kifogást senki nem emelt. Magam megköszöntem a példa értékű munkát. A
kiterjeszthetőség érdekében az Igazgatóságtól a kidolgozott rendszer és az
egyeztetési folyamat dokumentálását, a helyben lakó, gazdálkodó családokkal és
a Gazdakörrel való további szoros együttműködést, és a helyi közösségek
megerősítését, helyzetbe hozását kértem.
"
A pályázati
csomagok felvételére a jogszabályi előírásoknak megfelelően a BNPI székhelyén
személyesen, vagy hivatalos meghatalmazott útján, szeptember 30-ig volt
lehetőség. A pályázatok beadási határideje október 3-a 12 óra, bontásáé október
5-e 9 óra, elbírálásáé október 24-e, az eredmények közzétételéé pedig október
25-e volt. A pályázati eljárás során 131 pályázati csomag felvételére került
sor, és a megadott határidőn belül 109 pályázatot nyújtottak be a BNP
Igazgatóságra.
Az első pályázati forduló érvénytelenítése és annak körülményei ezek után legalább is meglepőek, bár már október 3-a,
a pályázatok benyújtási határnapja előtt is voltak erre utaló - utólag
fontosnak bizonyuló - körülmények, fejlemények.
"
Már a pályázati
előkészítő munka során - július végén, augusztus elején - nyilvánvalóvá vált,
hogy egyes igénylők a pályázati feltételek elveinek nem felelnek meg. Az
igénybejelentők között volt pl. az éppen kiebrudalt Mariano Kft., továbbá - a
helyi közösség által közismerten - "igen
magas politikai kapcsolatokkal rendelkező" több pályázó is, köztük egyebek
mellett Hagyaczki József 600 ha, Demeter Péter
"
A
nyomásgyakorlással többen is próbálkoztak. Ezzel magam úgy szembesültem, hogy a
földhasznosítási pályázati folyamat során két ízben is - a Mariano Kft-vel való
esetleges megállapodás meghiúsulásakor, majd a pályázati dokumentációnak a
földügyi miniszteri megbízott számára történő szeptember 15-ei átadását
követően - "rosszalló megjegyzést"
kaptam Tállai András államtitkártól, amit mindkét alkalommal visszautasítottam.
Ezen túl 2011. szeptember 22-én délután Mengyi Roland, a B.A.Z. Megyei
Közgyűlés elnöke, országgyűlési képviselő - helyi információk szerint - szóban
megkísérelte utasítani a BNPI igazgatóját a pályázat visszavonására, amit ő kizárólag
államigazgatási illetékességű, írásbeli utasításra látott részéről
lehetségesnek. De erre utal az is, hogy 2011.
szeptember 30-án, Lakitelken, a XXIX. Országos Gazdafórumon "Az állami tulajdonú termőföldek hasznosításának aktuális kérdései"
címmel Szabó Csaba, a VM földügyi miniszteri megbízottjaként, hivatali
minőségében tartott előadásában a Borsodi Mezőség TK földbérleti pályázatát
már, mint negatív példát említette, egyben 3 nappal a beadási határidő lejárta
előtt felvetette a pályázat visszavonásának lehetőségét. Ezekről én ekkor még
mit sem tudtam!
"
Ugyanezen a
napon, Budapesten, az OMÉK-en, a Nemzeti Vidékstratégia 2020 társadalmi
vitájának záró rendezvényén "Nemzeti
Vidékstratégia - a magyar vidék jövője" címmel megtartott eladásomban a
Borsodi Mezőség földbérleti pályázatát országosan követendő példaként, "zászlóshajó...-ként említettem. Másnap,
október 1-én ugyancsak az OMÉK-on rendezett Földügyi fórumon, "A vidékfejlesztési tárca hosszú távú
földbirtok politikája" címmel - az előadást utolsó pillanatban visszamondó
földügyekért felelős államtitkárt, Farkas Imrét helyettesítve - megtartott
előadásomban ugyanezt tettem.
"
Ezen a napon,
október 1-én a Földügyi fórum ideje alatt, ahova a Miniszter Farkas Imre helyett
engem küldött, miniszteri értekezletet tartottak, ahova távozásomat követően
érkezett meg Szabó Csaba miniszteri megbízott is, majd - amint az utólag
számomra is kiderült - távollétemben döntés született a Borsodi Mezőség
földbérleti pályázatainak érvénytelenítéséről és visszavonásáról. Erről én csak
utólag, október 4-én délelőtt értesültem, így október 3-án, hétfőn még a
Túri-Kovács Béla képviselő úr által - I/4227 számon, "Hol tart az állam tulajdonában álló termőföldekhez kötődő nemzeti
érdekeink védelme" címmel - a vidékfejlesztési tárca vezetőjéhez intézett
interpellációjára adott válaszomban is mintaértékkel említettem a Borsodi
Mezőség földbérleti pályázatának előkészítését és lebonyolítását.
"
Mialatt én az
interpellációra válaszoltam, Szabó Csaba miniszteri megbízott telefonon
utasítást adott a pályázatok azonnali visszavonására, és a BNPI igazgatóját,
Duska Józsefet Budapestre rendelve, a miniszter őt hivatalából azonnali
hatállyal felmentette. Ezek után - a felügyelő helyettes államtitkár, Rácz
András megerősítő tájékoztatását követően - a BNPI igazgató-helyettese a
pályázatot 10 órával a beadási határidő lejárta után, érdemi indokolás nélkül
visszavonta, és az igazgatóság honlapján hirdetményben tájékoztatta az
érintetteket, hogy bontatlan pályázati anyagaikat november 2-ig átvehetik az
Igazgatóságon. Én csupán másnap és a BNPI vezetésétől értesültem a
történtekről.
"
A VM nehezen
értelmezhető sajtómagyarázata szerint a Borsodi Mezőség földbérleti pályázatát
azért kellett visszavonni, mert még a bírálat előtt "utolérte, beérte" a NFA földbérleti pályázata, és az abban
meghirdetésre kerülő egységes elvek szerint kívánják a BMTK földbérleti
pályázatait is lebonyolítani. Ezzel szemben Sebestyén Róbert, az NFA elnöke még
2011. október 13-án, a MAGOSZ választmányi ülésén is - konkrét kérdésre - azt
válaszolta, hogy a Nemzeti Parkok kezelésében lévő, védett területek
vonatkozásában nem az NFA pályázati feltételei érvényesek, hanem egy - majd
később kialakítandó - NFA-tól független eljárásrend.
"
Másnap Budai
Gyula kormánybiztossal azonnali szűk körű vezetői egyeztetést kezdeményeztünk,
melyen rajtunk kívül Fazekas Sándor miniszter és Szabó Csaba miniszteri
megbízott vett részt. Ezen a megbeszélésen a történteket határozottan számon
kérő Budai Gyula a döntés általa feltételezett igazi okairól, gazdasági,
politikai hátteréről, a személyi és egyéb összefüggésekről beszélt, (nevekről
és összefüggésekről, amelyek azután a legnagyobb nyertesekkel kapcsolatban "
úgy tűnik, megalapozottan - ma sorra fel is merülnek!). A kormánybiztos - velem
ellentétben, aki minderről ott értesült - láthatóan igen tájékozott volt a
háttérkapcsolatokról, amiket a vitapartnerek sem cáfoltak. Ezekkel ő
szembesítette a minisztert és a miniszteri megbízottat, kilátásba helyezve ezek
nyilvánosságra hozását, és mindketten sürgettük a döntés megváltoztatását.
(Ennek ismeretében tanulságos mai nyilatkozatait hallgatni!) A miniszter
közölte, hogy a döntés nem változtatható, majd az új pályázat előkészítését és
lebonyolítását tőlem elvonva, azzal - a továbbiakban miniszteri biztosi
felhatalmazással - egy személyben és teljes jogkörrel Szabó Csabát bízta meg.
A megismételt földbérleti pályázat feltételei, bírálati szempontjai és pontrendszere e
fenti egységesítési hivatkozás ellenére nemcsak az első forduló pályázati
feltételeitől, hanem az NFA által alkalmazott általános rendszertől is
jelentősen eltért. Az eredeti - szigorúbb és a helyi közösségek érdekeit
konszenzusosan érvényesítő - pályázati feltételeket jelentősen felpuhították. Az új pályázati feltételrendszerben ezek
közül egyetlen kritérium sem maradt, vagyis az új pályázóknak a feltételek
jelentős részének már egyáltalán nem kellett megfelelniük. A bírálati rendszerben ugyanakkor változatlanul megmaradtak azok a
szempontok, pontszámok és súlyarányok, amelyek egyrészt igen csekély előnyt,
többletpontot adtak pl. a fiataloknak, a helyben lakóknak vagy a szakmai
ismereteknek, másrészt szakmailag megalapozatlanok vagy egyértelműen a nagy állattartó
telepekkel rendelkezőket preferálták.
De ennél is súlyosabb következménnyel járt, hogy
változatlanul és feltűnően nagy pontszámmal valamint súlyaránnyal szerepeltek
azok a bírálati szempontok, amelyek tág teret biztosítanak a bíráló szubjektív megítélésének.
Elég itt csak a "2.7.
Szakmai és gazdasági megalapozottság, illeszkedés a vidékfejlesztési
stratégiához, a birtokpolitikai irányelvekhez és a pályázati felhívásban
rögzített célokhoz" bírálati szempontra utalni,
amelyre önmagában 150! pont - a 380
összes pontszám közel 40! %-a -
adható. Egyebek mellett ez az a szubjektív bírálati elem, amely mindent
fölülírhat, az összes többi szempontot elfedheti, mint ahogyan a megismert pályázatok esetében ez a
szempont igen gyakran el is döntötte, hogy ki nyeri a pályázatot. Jellemző
módon a kitöltési és bírálati segédlet (8. melléklet) erről a 2.7. szempontról
egyetlen szóval sem tesz említést. Így azután könnyen előfordulhatott az a
helyzet, amit egy konkrét blokk pályázatainak egri, helyszíni vizsgálata során
magam állapítottam meg. Két pályázat gazdálkodási terve ugyanis szóról szóra
megegyezett, ám ugyanarra a szövegre az évek óta e szakterületen tevékenykedő
vesztes 60 pontot kapott, míg a gazdálkodásba épphogy belecsöppent nyertes 120
pontot, ami el is döntötte, melyikük nyer.
A
titkosítás
következtében pedig - amely közvagyon
bérbeadása esetén bizony megítélésem szerint az új Alaptörvényünkbe (betűjébe, de mindenképp szellemébe) ütközőnek is tekinthető - mindezt
konkrét nevekkel, adatokkal még csak nyilvánosságra sem lehet hozni! Ennek
révén a rendszer azt is megakadályozza, hogy a pályázatokba és a bírálatokba
akár maguk a pályázók, akár mások betekintsenek. Ezzel - a bizonyítékok nem
hozzáférhető, illetve nyilvánosságra nem hozható volta miatt - egyúttal
megakadályozza a szabálytalanságok, részrehajló bírálatok vagy szándékos
torzítások feltárását, a problémák jogi útra terelését. Egyébként jogorvoslati lehetőséget a rendszer nem is
tartalmaz!
A
megismételt pályázatot a fenti feltételekkel 2011. december 7-én írták ki. A beadási határidő 2012. január
23-a volt. A meghirdetett 2.847 ha terület 44 földrészlete (blokkja) közül
2.718 ha terület 41 blokkján volt eredményes a pályáztatás. Eredményhirdetésre
2012. március 28-án, szerződéskötésre pedig április 3-án került sor. A durva
beavatkozás, az első pályázati forduló érvénytelenítése majd a megváltoztatott
feltételekkel megismételt pályázat már a kívánt eredményt hozta. A jól
azonosítható érdekkörök pályázói vitték el a bérbe adott területek többségét. A
részletes eredmények a II. földügyi
jelentésemben[1]
megtalálhatók.
Bár az állami földek
bérbeadásának egyik legelrettentőbb esettanulmányával kapcsolatban a kormányzat
súlyos kritikákat kapott és az üggyel kapcsolatban több - nyomozati illetve
ügyészségi[2]
szakban lévő - feljelentés is született, ám a tárca hajthatatlannak mutatkozik, és nem csak a kihirdetett
eredményekhez, de a "lezsugázás", a
szubjektív beavatkozás lehetőségét elemi módon magában hordozó rendszerhez is
makacsul ragaszkodik. Nem akármiről
lehet ugyanis szó, nem
akármekkora lehetőség kínálkozhat a térségben a spekuláns tőke számára, és
ehhez képest mit sem számítanak a helyben élő, gazdálkodó családok, a helyi
közösségek, elhanyagolható az ő megmaradásuk. Itt már több tízezer ha értékes terület
megszerzése lehet a tét.
Nos, ami ezt a vélhető hátteret
illeti, éppen most zajlik annak a több millió eurós költségvetésű táj-rehabilitációs
program befejező szakasza, amit mintegy 20 éve kezdtek el a helyi lakosság
segítségével, rájuk való folyamatos hivatkozással. Ez a 18.000 hektár Magas Természeti Értékű Terület (MTÉT) egy tömbben, jelentékeny része a Mezőkövesdi
Járásban, igen nagy értéket képvisel.
Ebből osztottak ki 2012-ben 2.800 ha-t főként "kormány-közeli...
érdekeltségeknek, rokoni, baráti köröknek, helyi kiskirályoknak és
strómanjaiknak. Ez azonban még nem is "fájt" igazán a helyi
gazdacsaládoknak és más, ténylegesen helyi gazdálkodó szervezetnek, mert ezt a
területet korábban az olasz Mariano Kft. bitorolta majd' két évtizedig, így a
helyi embereknek némi munkalehetőségen kívül nem sok köze volt hozzá. Most
viszont már arról a nagyobbik részről, 15.000 hektárról van szó, ami a kárpótláskor a helyi közösségek
tulajdonába került, amin a mai napig
életvitelszerűen ők gazdálkodnak. Ennek a tulajdonjogát - a védett
területek nevesítésének törvényi tilalma által kényszerítve - 1996 - 1998-ban (az
állami kisajátítást jóhiszeműen
megelőlegezve) fillérekért eladták a
Bükki Nemzeti Parknak, puffer-területét pedig a Tiszatáj Közalapítványnak.
Tették
ezt annak a Nemzeti Parkos információnak a tudatában, hogy az általuk is kívánt
táj-rehabilitáció, vizes élőhely-rekonstrukció központi támogatásának feltétele
az 1/1 állami tulajdon, és a minden földvásárláskor elhangzó ígéreteknek a
birtokában, hogy természetesen mindenkor
nekik lesz elsőbbségük a rehabilitált földek használatában! Tisztességes
magyar emberek lévén, álmukban sem fordult meg soha a fejükben az a gondolat,
hogy létezhet olyan kártékony, bitang politikai erő vagy bármely más hazug
formáció, amely, vagy aki e földek haszonbérbe adásában nem a helyi gazdát vagy
helyi emberek helyi szövetkezését részesíti abszolút előnyben!
[1]A Borsodi Mezőség állami földbérleti pályázatairól és
azok eredményeiről készült jelentés:
[2]Költségvetési
csalás bűntettének alapos gyanúja miatt nyomozás indult Kanyok Attila ellen:
Vádemelés a Borsodi mezőség ügyében: http://nol.hu/belfold/20131213-nem_a_szakma_dontott
http://www.egriugyek.hu/eger-ugye/2572-all-a-bal-a-buekki-nemzeti-park-igazgatosagan.html
http://www.greenfo.hu/hirek/2013/12/13/vademeles-a-nemzeti-parkos-ugyvedi-mutyi-miatt
[3]Sárvári Attila, a Borsodi
Mezőség Gazdakör titkára az OGy. Mg. Biz. Ellenőrző Albiz. 2013. december 18-i
ülésén az esetet ismertette
© 2013 Kié legyen a föld?