Az állami földek pályáztatást, nyilvánosságot megkerülő bérbeadásának
úgy tűnik változatlanul tág tere kínálkozik, és az állam láthatóan
előszeretettel alkalmazza is azt. Ennek egyik
módszereként meghirdeti ugyan az NFA az adott, lejárt szerződésű földrészletre
a bérleti pályázatot, ám azt - vélhetően a kritériumoknak mindenben megfelelő, nehezen elutasítható, igen jó
helyi pályázatok miatt - utólag
érvényteleníti, és - a föld megművelésének kötelezettségére hivatkozva - a
nyilvánosság teljes kizárásával, megbízási szerződéssel az előre kiszemelt "csókos nyertesnek" adja bérbe. Az
utóbbi időben ennek egyre több példájával találkozunk, melyek közül talán a somogyi Bábonymegyer gazdáinak esete
kapta a legnagyobb sajtónyilvánosságot.[1]
(Részletesebb leírását lásd a következő "Esettanulmányok" fejezetben).
A
másik - tán még
kiterjedtebben alkalmazott - módszer
szerint a lejárt bérleti szerződésű területekre - különböző indokokkal - az NFA
nem is hirdet földbérleti pályázatot.
A meghirdetett területek mellett az ily módon meg sem hirdetett 31 ezer hektár legalább ugyanolyan
kételyeket vetett fel. Az egy évvel már meghosszabbított, és 2011. október
31-én ismét lejárt hasznosítási szerződésekkel lekötött, elvileg felszabaduló
és előzetesen az NFA által közszemlére tett 65 ezer hektár helyett ugyanis csak
34 ezer hektár került nyilvános pályázat keretében meghirdetésre. Ez a
közvélekedésben azonnal felvetette annak a lehetőségét, hogy a fennmaradó 31
ezer hektár bérleti jogát a Kormány nem is akarja megpályáztatni, hanem
2010-hez hasonlóan ismét "termőföld
hasznosításra irányuló megbízási szerződés" keretében, adott érdekköröknek - zömében ismét a területeket eddig is használó tőkés társaságoknak - nyílt
pályáztatás nélkül kívánja bérbe adni. Ezt a vélekedést csak erősítette, hogy a
meg nem hirdetett területek használói
- helyben általában köztudottan - abból
a tőkés társasági körből kerülnek ki, akikkel a széles körben terjedő
információk szerint "a vidék békéje" érdekében és jegyében - korábbi birtokpolitikai elveit részben feladva - a kormányzat már 2011. elején
megállapodott. Mindez beigazolódott, amikor az NFA 2011 őszén másodszor,
majd 2012 őszén immár harmadszor is meghosszabbította ezeket a nyilvánosság
elől elzárt megbízási szerződéseket. Nem véletlen, hogy ezeket a szerződéseket
az NFA a végsőkig titokban tartja, és csak jogerős bírósági döntés hatására
volt kénytelen legalább a kedvezményezettek nevét és szerződéseik számát az
érintett települések listájával nyilvánosságra hozni.[2]
Ebbe a körbe tartozik Fejér
megyében pl. a lepsényi földek körül
kibontakozó - országossá terebélyesedő - éles vita. Ez a korábbi földhasználó - a Nyerges Zsolt szolnoki ügyvéd és Simicska Lajos "kormány közeli" nagyvállalkozók érdekeltségi körébe tartozó, több
nagy agrárcéget magába foglaló, és e cégek valamint földterületeik révén
2011-ben több mint 3,7 milliárd! Ft agrártámogatáshoz jutó Mezort-csoporthoz
tartozó Mezort Zrt. leányvállalata,
a Dél-Balaton Agro Kft. - valamint a
felszabaduló több száz hektár földre évek óta váró, a birtokpolitika
hivatalosan meghirdetett irányelveinek minden tekintetben megfelelő, helyi,
gazdálkodó családok érdekei között feszülő ellentéteket tette a közbeszéd
tárgyává. Az eset igen tanulságos, mint egy "állatorvosi ló" magán hordja az állami földbérleti rendszer
körüli "rendellenességek" számos
elemét, ezért érdemes azt röviden
bemutatni és szemügyre venni (részletes
leírását lásd a következő "Esettanulmányok" fejezetben).
A korábbi kérdés - hogy tudniillik a kormányzat továbbra is fenntartja-e a nyilvánosságot elkerülő, pályáztatás nélküli bérbeadás lehetőségét. Vagy az ígéreteknek megfelelően ezekre a - vélhetően a legnagyobb "halakat", a legerősebb érdekköröket, a "védettek kasztját" is közvetlenül érintő - földekre is kiírják a nyilvános földbérleti pályázatokat - a földforgalmi törvény elfogadásával eldőlni látszik. Az ugyanis intézményesítette, kétharmadossá tette, sarkalatos törvénybe emelte az úgynevezett "kényszerhasznosítás" lehetőségét, amely gyakorlatilag továbbviheti a nyilvánosság elől elzárt fölbérleti lehetőségeket. Ennek kimenetelét nem csupán a zászlóvivő Lepsényben vagy Bábonymegyeren, de az országban, a vidéken sokfelé nemcsak feszülten figyelik a gazdálkodó családok és a helyi közösségek, hanem ön- és földvédelmi szerveződéseket hoznak létre.[3] [4]
[1]Bábonymegyer gazdáinak esete:
http://www.kielegyenafold.hu/hirek/babonymegyeren_trukkosen_semmiztek_ki_a_gazdakat_-c10858.html http://www.kielegyenafold.hu/hirek/amp8222ha_pofaztok_megdogletekamp8221_akasztofat_acsoltak_a_babonyi_gazdak-c10857.html
http://nol.hu/belfold/20130301-foldharc_minden_eszkozzel
http://www.sonline.hu/helyi-ertek/velem-en/janos-8-32-angyan-50-524584
[2]Megbízási szerződések:
http://hvg.hu/gazdasag/20131030_A_foldalapkezelo_a_masodfoku_itelet_utan
http://www.blikk.hu/blikk_aktualis/59-allami-foldterulet-simicska-cegeinek-2215441
http://www.hir24.hu/belfold/2013/11/05/igy-lehet-tobb-telepulesen-helyi-gazda-simicska-lajos/
[3]Gazdálkodó Családok Egyesülete: http://gazdalkodocsaladok.hu/
[4]Gazdatanácsok
Szövetsége:
http://gazdatanacs.blogspot.hu/
© 2013 Kié legyen a föld?